www.radiorenasterea.ro

Radio Renaşterea -

www.ubbcluj.ro

Facultatea de Teologie Ortodoxa Cluj Napoca -


Numeroase personalităţi ale vieţii publice susţin ora de religie



Părinţii din întreaga ţară s-au solidarizat, în ultimele zile, într-un efort fără precedent în istoria noastră postdecembristă, pentru a apăra dreptul propriilor copii de a cunoaşte, într-o formă structurată şi adaptată principiilor didactice, credinţa în care au fost botezaţi. În ajutorul părinţilor au venit cu mult entuziasm numeroase personalităţi ale vieţii publice, care apreciază ora de religie ca pe un bun spiritual inalienabil al poporului român sau ca pe o şansă a tinerei generaţii de a cunoaşte şi asimila valori fundamentale ca iubirea, bunătatea, mila, dreptatea. Vă prezentăm în continuare mărturiile şi mesajele câtorva dintre numele îndrăgite din lumea culturală, artistică, mediatică şi chiar sportivă.

„Religia «instigă» la bunătate“

Daniel Buzdugan - actor, prezentator TV, realizator de programe radio: „Sunt pentru predarea religiei în şcoală! Religia înseamnă iubire, adevăr, bunătate! Este doar o oră pe săptămână printre alte zeci de ore petrecute pe tentantele calculatoare, smartphone-uri sau tablete! Religia ne învaţă că nu despre Cola este vorba în perioada Crăciunului. Copilul învaţă de mic despre Dumnezeu, ceea ce îi va da o stare de siguranţă şi de speranţă. Dumnezeu este Lumina şi Adevărul şi viitorul adult va şti că cineva acolo sus îl iubeşte şi îl protejează, în ciuda tuturor lucrurilor neplăcute pe care le îndură. Copilul va creşte cu frică de Dumnezeu şi asta nu-i deloc rău, pentru că astfel viitorul adult va fi mai cumpătat şi mai atent la toate acţiunile pe care le va întreprinde. Religia ne învaţă că viaţa noastră nu se sfârşeşte aici pe pământ, aşa cum s-a demonstrat şi ştiinţific. Religia face parte din structura şi cultura noastră naţională. Religia îl va învăţa pe viitorul adult să nu intre în depresie, să nu se sinucidă, să nu o ia pe căi greşite, să respingă avortul şi să întindă o mână de ajutor aproapelui său. Religia «instigă» la bunătate şi te face să te gândeşti de două ori înainte să comiţi o nedreptate sau o răutate. Înscrieţi-vă copilul la ora de religie până pe 6 martie!“

„Şcoala, Familia şi Biserica trebuie să lucreze corect şi complet în a face ca ora de religie să rămână acolo unde trebuie să fie“.



Liana Stanciu - prezentatoare de radio şi televiziune: „Eu am acest regret că nu am timp suficient să petrec cu copilul meu. În această situaţie, eu, ca mamă, deleg Şcoala să facă ce nu pot face eu, adică să întregească nivelul de educaţie şi învăţătură al copilului meu. Am încredere în Şcoală! Am încredere în Biserică! Şcoala, Familia şi Biserica formează un triunghi important şi cred că aceste trei instituţii trebuie să lucreze corect şi complet în a face ca ora de religie să rămână acolo unde trebuie să fie“. „Eu cred că mama face tot ce-i mai bun pentru copilul ei! Eu cred că Şcoala transmite mai mult decât informaţii. Eu cred în puterea sufletului! Semnează acum pentru ora de religie!“

„Eu am crescut cu ora de religie şi consider că a născut nişte valori în mine“

Ştefan Mihalache (Connect-R) – artist muzical: „Sfatul meu, ca părinte, este să cereţi pentru copiii voştri ora de religie! Cred că nu ne putem lipsi copiii de cel mai frumos model care a existat în această lume: Domnul Iisus Hristos. Cred că nu ne putem lipsi de Dumnezeu. Eu am crescut cu ora de religie şi consider că a născut nişte valori în mine. Cum să nu lupt pentru adevăr? Eu cred că toleranţa stă în puterea iubirii“.

„Credinţa ortodoxă pentru poporul român este ca limba română“

Dan Puric - actor şi scriitor: „Poporul român, limba română şi creştinismul, toate trei sunt concrescute. În clipa în care ai scos unul dintre aceste elemente, ai mutilat esenţa poporului român. Credinţa ortodoxă pentru poporul român este ca limba română: nu este nici facultativă, nici obligatorie, ci doar este! În clipa în care cineva vrea să se elimine credinţa ortodoxă din humusul acesta sufletesc, acest lucru poate fi considerat un atentat asupra fiinţei noastre. De aceea, actul mărturisirii astăzi este un act de igienă şi de sănătate. Şi cum adevărul astăzi este egal cu sănătatea noastră sufletească, cum oare nu voi mărturisi adevărul?! Sunt obligat pentru propria mea sănătate şi pentru sănătatea neamului românesc să mărturisesc“. „A vedea frumosul din România depinde de frumosul din noi şi ca să vedem frumosul trebuie să avem starea îndrăgostiţilor. A te reîndrăgosti de propria ta ţară înseamnă a crede în Dumnezeu, iar fundamentul credinţei este iubirea. Copilul iubirii este frumosul. Într-o lume care se urâţeşte în fiecare zi cu o viteză fantastică, nu putem vorbi de înfrumuseţare, ci de ochiul care vede frumosul până şi în acest dezastru.“

„Aceste performanţe nu le puteam realiza fără ajutorul lui Dumnezeu!“

Elisabeta Lipă, campioană mondială la canotaj: „Nu mai ţin minte numărul medaliilor câştigate în carieră, dar ştiu foarte bine că fiecare victorie a fost o mândrie pentru părinţii şi bunicii mei, pentru satul, ţara şi tradiţiile în care m-am născut. Prin aceste performanţe am descoperit lumea şi prin ele sunt apreciate în întreaga lume, dar sigur aceste performanţe nu le puteam realiza fără ajutorul lui Dumnezeu!“

Poezia lui Daniel Buzdugan pentru ora de religie
„Vă invit să încercăm,
Ca părinţi, chiar dacă-i greu,
Pe cei mici să-i îndrumăm
Să mai creadă-n Dumnezeu.
Chiar aşa, vreţi ca nici unul
Să nu-şi mai aduc-aminte
Cum că Paştele, Crăciunul
Sunt zile atât de sfinte?
Religia-i „cumpătare“,
Le dă celor mici un trai,
Cu lumină şi răbdare,
Visul de-a ajunge-n Rai.
Lăsaţi-i la Cele Sfinte,
Nu-i nimic curat pe lume
Ca micuţii ce-nainte
De somn spun o rugăciune.
Cei mici, de n-ar fi credinţa
Ar avea inima goală.
Buzdu din toată fiinţa
E pentru religie în şcoală!“



Liturghie Arhierească la Parohia Gălpâia

Duminică, 1 martie 2015, credincioșii Parohiei Gălpâia au îmbrăcat straie de sărbătoare, fiind prezenți în număr mare la biserica satului. Bucuria a fost dată de prezența în mijlocul lor a Preasfințitului Părinte Petroniu, prilej cu care a fost săvârșită Sfânta Liturghie. Alături de Preasfinția Sa au slujit Preacucernicul Părinte Ștefan Lucaciu, protopopul Zalăului, Preacucernicul Părinte Mihai Dobocan, parohul bisericii și Preacucernicul Părinte Mihai-Adrian Dobocan de la Parohia Recea Mică.

La finalul Sfintei Liturghii s-a dat citire pastoralei Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române la Duminica Ortodoxiei.

În cuvântul rostit în continuare, Preasfințitul Părinte Petroniu a făcut un scurt istoric al Bisericii creștine, vorbind despre apariția ereziilor, precum și despre combaterea acestor erezii în cadrul Sinoadelor Ecumenice, până la Sinodul al VII-lea Ecumenic, când a fost combătut iconoclasmul. În Duminica Ortodoxiei noi sărbătorim practic biruința Bisericii împotriva tuturor rătăcirilor, a arătat Preasfinția Sa.

În acest context, Preasfințitul Părinte Petroniu a subliniat și importanța orei de religie pentru formarea morală e copiilor, arătând faptul că este de datoria noastră ca și creștini să susținem educația religioasă a copiilor noștri.

După săvârșirea Sfintei Liturghii a fost sfințită o troiță în curtea casei parohiale. În continuare, Preasfințitul Părinte Petroniu a sfințit și casa parohială, în urma lucrărilor efectuate după venirea noului preot.

Veche așezare românească, satul Gălpâia a fost atestat documentar pentru prima dată la 13 iulie 1350 într-un act oficial al regelui Ludovic al Ungariei.

Prima biserică a satului despre care avem date este biserica veche din lemn, cu hramul „Nașterea Maicii Domnului”, atribuită de tradiţie anului 1575. Biserica este construită din bârne de stejar, având acoperişul în două ape, învelită cu şindrilă de brad. Interiorul bisericii a fost acoperit cu pictură, din care se mai păstrează doar puţine urme. Prispa cu arcade cioplite de pe latura de sud a fost adăugată în secolul al XVIII-lea, probabil în anul 1769, dată notată pe o grindă a peretelui de sud.

În anul 1939, prin grija Veturiei Goga, biserica a fost strămutată la Ciucea, în județul Cluj, în incinta conacului lui Octavian Goga.

În prima jumătate a secolului al XIX-lea, probabil după anul 1827, la Gălpâia a luat ființă o școală confesională. După tradiţia locală copiii învăţau carte într-o casă donată de un sătean fruntaş. În fiecare an alt sătean îşi dona casa pentru şcoală. Cântăreţii bisericii făceau carte pe rând cu copiii, fiecare câte o săptămână. La sfârşitul săptămânii, preotul făcea un mic examen ca să se convingă dacă într-adevăr cântăreţul s-a ocupat de copii.

În 1866 locuitorii, potrivit mijloacelor de care dispuneau, edifică o şcoală din nuiele, acoperită cu scânduri şi prevăzută cu ferestre. Şcoala avea o sală de învăţământ şi o cameră pentru învăţător. Mobilierul acestei şcoli era format din patru bănci lungi cât sala, o masă, un scaun şi o tablă pe care se scria cu var de pe munții Meseş.

În 1891 se construiește o nouă școală cu ajutorul Consistoriului Mitropolitan din Sibiu și prin donațiile locuitorului satului. În noaptea de 28/29 august 1923, un foc năpraznic s-a dezlănţuit asupra comunei, distrugând 30 de gospodării. În flăcările acestea a ars şi şcoala cu întreg mobilierul şi arhiva, fapt pentru care se purcede la ridicarea unei noi școli, care va fi dată în folosință în anul 1926. Şcoala avea două săli de clasă, o locuinţă pentru director şi birou.

Biserica actuală a satului a fost ridicată între anii 1930-1938, fiind târnosită de către episcopul Nicolae Colan al Clujului, la 13 iunie 1938. Biserica cu hramul Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil este în formă de cruce, având dimensiunile de 17 m lungime și 7 m lăţime.

Tânărul părinte Mihai Dobocan, actualul paroh al satului, a fost hirotonit preot în data de 26 februarie 2012, de către Preasfințitul Părinte Petroniu și încă de la început s-a făcut iubit în rândul credincioșilor, remarcându-se prin hărnicia și dăruirea Preacucerniciei Sale. Pe lângă activitatea pastoral-misionară bogată, părintele Mihai s-a dovedit a fi și un bun gospodar, Preacucernicia Sa efectuând lucrări de înnoire atât la locașul de cult, cât și la casa parohială.



Duminica a doua din perioada Triodului la biserica Adormirea Maicii Domnului din Zalău

Duminică, 8 februarie 2015, Preasfințitul Părinte Petroniu a fost prezent în mijlocul credincioșilor Parohiei Adormirea Maicii Domnului din Zalău. Ierarhul a fost întâmpinat în fața locașului de cult de un sobor de preoți în frunte cu Preacucernicul Părinte Vasile Rus, parohul bisericii și vicarul eparhial al Episcopiei Sălajului. Din sobor au mai făcut parte Preacucernicul Părinte Septimiu Gudea, preot paroh la Parohia Sfântul Ștefan din Zalău și inspector contabil la Centrul Eparhial al Episcopiei Sălajului, Preacucernicul Părinte Iosif Lucaci, preot coslujitor la această biserică și Preacucernicul Părinte Rareș Tărniceru, preot misionar la Protopopiatul Zalău. În continuare, Preasfinția Sa a săvârșit Sfânta Liturghie, la slujbă participând un număr mare de credincioși.

În cuvântul de învățătură, Preasfințitul Părinte Petroniu a arătat că perioada bisericească în care ne aflăm acum ne pregătește pentru pocăința pe care trebuie să o facem în fiecare post, dar în special în postul Sfintelor Paști. Este de datoria noastră, fiecare din noi având păcate, să ne căim pentru acestea. Pericopele evanghelice din această perioadă tocmai despre aceasta vorbesc.

Dacă stăm să cugetăm, fiecare dintre noi a fost cândva un fiu sau o fiică risipitoare, poate numai cu gândul sau cu fapta, însă vrăjmașul pe fiecare ne luptă, în mod special în adolescență și în tinerețe, copiii dorind să fie independenți, însă ei nu au suficientă maturitate în gândire. Așa s-a întâmplat și cu acest fiu din parabola pericopei evanghelice care s-a citit astăzi. Acesta a vrut să fie independent, iat tatăl său a încuviințat, deși știa că nu face bine, iubirea părintească învingând rațiunea.

Plecând de lângă tatăl său într-o țară străină a început să trăiască în dezmierdări, ceea ce arată că nu era capabil să-și administreze averea pe care în scurt timp a irosit-o, ajungând să păzească porcii pentru a se întreține. Acest fapt este cu atât mai rușinos cu cât că evreii nu consumau carne de porc, el ajungând să păzească niște animale socotite necurate.

Prin cele ce s-au întâmplat acestui tânăr, înțelegem că nu întotdeauna progresul economic merge împreună cu cel duhovnicesc. Câtă vreme acest tânăr avea bani a uitat de Dumnezeu și de legea morală și a trăit în păcat. Acum însă când a sărăcit și-a adus aminte de Dumnzeu și și-a adus aminte de tatăl său, hotărându-se să se întoarcă acasă. El însă a conștientizat că luându-și partea de avere ca și fiu și irosind-o, nu se mai putea întoarce acasă în calitate de fiu, voind măcar să fie primit ca și un argat. Raționamentul „Tată, am greșit la cer și înaintea ta!”, arată desfrânarea prin care el L-a supărat pe Dumnezeu. Prin cuvintele „am greșit înaintea ta”, arată irosirea averii pentru care tatăl său muncise ani sau zeci de ani de zile.

Momentul întoarcerii acasă este foarte important, el arătând convertirea. El, care trăise în păcat, i-a venit gândul cel bun al convertirii de la păcat, de la viața departe de Dumnezeu. Așa trebuie să se întâmple și omului care păcătuiește: să aibă gândul cel bun și să conlucreze cu el, fiindcă dacă vrăjmașul mereu ne aduce în minte ispite și îngerul păzitor ne strecoară totuși gânduri bune.

Cu toate că fiul s-a întors pentru a fi primit în calitate de argat, tatăl său l-a repus în drepturi ca pe un fiu al său iubit. Așa se întâmplă și la Dumnezeu - oricât de mult păcătuiește omul, dacă se întoarce prin pocăință la El, Acesta îl iartă, fiindcă Dumnezeu nu voiește moartea păcătosului.

Această pildă ne dă tuturor curaj și ne învață că nu suntem noi mai mari decât Dumnezeu, nici păcatul nu este mai mare decât Dumnezeu, Acesta așteptând de la noi doar să ne întoarcem și să ne căim, să regăsim calea spre împărăția Lui, părăsind păcatul.

De multe ori, în reacția fratelui mai mare care s-a întors de la țarină și nu voia să intre în casă să se veseleacă și el de întoarcerea fratelui său, vedem reacția anumitor oameni virtuoși. Cei care săvârșesc fapte bune, să nu fie însă invidioși, nici disprețuitori așa cum a fost și fariseul din evanghelia de duminica trecută, care privea de sus pe acel vameș. El, prin mândria lui, deși săvârșea fapte bune nu s-a folosit de rugăciune, pe când acel vameș păcătos s-a întors mai folosit la casa lui. La fel s-a întâmplat și în pericopa evanghelică de astăzi. Fiul risipitor care și-a venit în fire și s-a căit era superior celui care stătuse acasă și ascultase de tatăl său, de aceea a și spus Domnul Hristos: „Mai multă bucurie va fi în cer pentru un păcătos care se pocăiește decât pentru nouăzeci și nouă de drepți care n-au nevoie de pocăință”. De ce? Pentru că omul acela rătăcise calea și putea să rămână acolo, dar s-a întors la tatăl său.

Preasfințitul Părinte Petroniu a subliniat totodată faptul că un singur drum duce la Dumnezeu – prin Biserică, nu prin altă parte. Nu există mântuire decât în Biserică și atunci aceasta este calea. Cei care au orice alt drum, existând căi nenumărate, aleg drumul spre iad, însă calea cea strâmtă spre rai este în Biserica Ortodoxă, aici găsind toate mijloacele mântuirii.

La finalul cuvântului de învățătură, Preasfințitul Părinte Petroniu a felicitat pe Preacucernicul Părinte vicar Vasile Rus pentru întreaga activitate desfășurată, urându-i totodată ani îndelungați, în această perioadă Preacucernicia Sa sărbătorindu-și și ziua de naștere.

Scurt istoric al bisericii
Având hramul Adormirea Maicii Domnului, biserica a fost construită între anii 1930-1934, fiind o adevărată bijuterie arhitecturală a Zalăului.Pe perioada regimului comunist,dar și după aceea, biserica era cunoscută drept „catedrala” din Zalău sau „mănăstirea”, iar cu prilejul sărbătorii Adormirii Maicii Domnului, aici se adunau credincioșii Sălajului pentru slujba de priveghere, în acele vremuri județul Sălaj neavând o mănăstire în județ în care să se adune pentru rugăciune.

În urma unor ample lucrări de consolidare și repictare a locașului de cult, la 5 septembrie 2010 Preasfințitul Părinte Petroniu a resfințit biserica înconjurat de un sobor de 100 de preoți, acesta fiind un moment de vie emoție pentru credincioșii parohiei. Cu acest prilej, Preasfinția Sa a acordat părintelui paroh Vasile Rus distincția Crucea Sălăjană, cea mai înaltă distincție bisericească a Episcopiei Sălajului.

PS Petroniu - Predică la Duminica Fiului Risipitor, Zalău, 2015



Sfințire de Antimise în Episcopia Sălajului

Luni, 2 februarie 2015, la sărbătoarea Întâmpinării Domnului, Preasfințitul Părinte Petroniu a săvârșit Sfânta Liturghie în biserica Sfântul Ierarh Nicolae din Zalău. Alături de Preasfinția Sa au slujit Preacucernicul Părinte Ionuț Pop, parohul bisericii și consilier economic la Centrul Eparhial al Episcopiei Sălajului, Preacuviosul Părinte Arhimadrit Antonie Pința, preot coslujitor la această biserică și exarhul mănăstirilor din Episcopia Sălajului și Preacucernicul Părinte Cristian Porumb, intendent la Centrul Eparhial al Episcopiei Sălajului.

Înainte de săvârșirea Sfintei Liturghii, Preasfințitul Părinte Petroniu a sfințit noile antimise pentru bisericile din Eparhie.

În cuvântul de învățătură, vorbind despre momentul închinării Domnului nostru Iisus Hristos la Templul din Ierusalim potrivit legii iudaice, Preasfințitul Părinte Petroniu a arătat faptul că legile Vechiului Testament erau foarte clare pentru că legile civile, ceremoniale și religioase erau una și aceeași, Israelul fiind un stat teocrat. Decalogul și celelalte porunci ale lui Dumnezeu reprezentau legislația poporului ales. În continuare, Preasfinția Sa a prezentat modul cum erau închinați la Templu nou născuții de parte bărbătească, vorbind și despre perioadele de curăție ce trebuiau îndeplinite de către mame. Conform legii, la fel au procedat și Dreptul Iosif cu Fecioara Maria, deși ea nu era necurată ci Preacurată, însă din smerenie, ea s-a dus îndeplinind ritualul curățirii.

În continuare, Preasfințitul Părinte Petroniu a prezentat și istoria Dreptului Simeon cu privire la traducerea Vechiului Testament în limba greacă pentru biblioteca din Alexandria.

Vorbind despre poroocița Ana, Preasfințitul Părinte Petroniu a arătat că în Vechiul Testament erau mulți proroci care aveau un rol dublu: pe de o parte, să păstreze mereu trează conștiința evreilor de popor ales, iar de de altă parte, descopereau evenimente viitoare din viața poporului și a Mântuitorului. Prin prorocița Ana, Dreptul Iosif și Fecioara Maria au înțeles încă o dată că Pruncul născut nu este un oarecare, întărind aceasta cu alte exemple începând de la Buna Vestire și continuând cu evenimentele legate de nașterea Domnului.

La finalul cuvântului de învățătură, Preasfințitul Părinte Petroniu prezentat credincioșilor un antimis din cele sfințite înainte de slujbă, explicând ce este acesta și importanța antimisului în cultul Bisericii. Astfel, nici un preot nu poate săvârși Sfânta Liturghie fără antimis, arătând că antimisele se schimbă în momentul când un episcop este întronizat într-o Eparhie. De asemenea, după ce antimisele se semnează de către Ierarh, se pun în acesta sfinte moaște de martiri, încât Sfânta Liturgie să se săvârșească întotdeauna pe sfintele moaște. Aceasta este legătura vie a Bisericii, a preotului și a parohiei cu episcopul locului. Preasfinția Sa a mai arătat că nu poate un episcop să dea într-o altă Eparhie antimisul, acesta fiind cea mai strânsă, vie și directă legătură, arătând că preotul în parohie nu este altceva decât delegatul episcopului și toți împreună formează Trupul tainic al lui Hristos sau clerul, fiindcă Biserica este formată din cler și credincioși.

La rândul său, Preacucernicul Părinte paroh Ionuț Pop și-a început cuvântul de mulțumire cu cuvintele rugăciunii Amvonului: „binecuvintează Doamne pe cei ce iubesc frumusețea Casei Tale”, arătând că așa ne rugăm la fiecare Liturghie ca un prinos de laudă și de recunoștință adusă lui Dumnezeu pentru toate, cu atât mai mult astăzi când Preasfințitul Părinte Petroniu a poposit în mijlocul crdincioșilor parohiei Sfântul Nicolae din Zalău. La final, Preacucernia Sa a mulțumit Preasfințitului Părinte Petroniu pentru faptul că a ales această biserică pentru sfințirea antimiselor și pentru bucuria întregii zile, zi îndulcită de rugăciunile Sfintei Liturghii.

Ce este antimisul?
Antimisul este o bucată de pânză de in sau mătase și este de formă pătrată sau dreptunghiulară pe care este imprimată icoana Punerii în mormânt a Mântuitorului. În Antimis se găsesc cusute părticele de sfinte moaște. Pe Antimis se pun Potirul și Discul în timpul Liturghiei și numai pe el se face sfințirea Darurilor. Fără antimis nu se poate săvârși Sfânta Liturghie. În biserică, antimisul se păstrează în altar, pe Sfânta Masă, sub Sfânta Evanghelie, iar când Sfânta Liturghie se oficiază în aer liber, el ține locul Sfintei Mese.

Pe antimis sunt pictate scene din patimile Mântuitorului Iisus Hristos, tema reprezentativă fiind punerea în mormânt a Domnului. În colțuri sunt pictați cei patru evangheliști. În partea de sus, în mijloc, într-o cusătură, se află o părticică din moaștele unui sfânt mucenic.
Sfântul antimis simbolizează giulgiul în care a fost înfășurat trupul Mântuitorului când a fost pus în mormânt. De aceea, pe marginile lui se află scris troparul punerii în mormânt: „Iosif cel cu bun chip, de pe lemn luând preacurat Trupul Tău, cu giulgiu curat înfășurându-L și cu miresme, în mormânt nou îngropându-L, L-a pus.”

Sfântul antimis este sfințit, semnat și dat de episcopul locului, indicându-se parohia sau biserica unde a fost dat pentru slujire, cu hramul ei. Atunci când episcopul se schimbă, antimisele vechi, semnate de episcopul precedent, sunt retrase și noi antimise sunt sfințite și distribuite parohiilor de noul episcop.

În sfântul antimis se păstrează un burete mic, cu care se adună părticelele căzute din întâmplare de pe sfântul Disc. Pe acest burete, preotul sau arhiereul își pune partea din Sfântul Agneț când se împărtășește. Acest burete ne aduce aminte de buretele cu care ostașii au adăpat pe Mântuitorul Iisus Hristos cu oțet și fiere, în timpul răstignirii Sale.

Scurt istoric al parohiei
Parohia Sfântul Nicolae a fost înființată în anul 2009, fiind prima din cele două parohii care au fost create în întâmpinarea nevoilor spirituale ale locuitorilor Municipiului Zalău după întronizarea Preasfințitului Părinte Petroniu ca primul Episcop al Sălajului.

Odată cu înființarea parohiei și numirea Preacucernicului Părinte Ionuț Pop ca paroh și responsabil cu zidirea bisericii, Preasfințitul Părinte Petroniu a oferit parohiei un odor de mare preț – o părticică din moaștele Sfântului Ierarh Nicolae.

Prin purtarea de grijă a Sfântului Ierarh Nicolae, prin hărnicia părintelui paroh Ionuț Pop și jertfelnicia credincioșilor, biserica a fost repede ridicată și finisată, în acest moment slujbele săvârșindu-se în locașul de cult, după ce inițial asestea erau săvârșite într-o magazie din vecinătatea șantierului.

În luna decembrie a anului trecut, cu prilejul vizitei Înaltpreasfințitului Părinte Andrei, Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului la această biserică, Preacucernicului Părinte paroh Ionuț Pop i-a fost acordată distincția Crucea Transilvană, cea mai înaltă distincție bisericească a Mitropoliei noastre.

PS Petroniu - Predică la sărbătoarea Întâmpinării Domnului, Zalău, 2015


Pr Ionuț Pop - Cuvântul de mulțumire adresat Ierarhului



Liturghie Arhierească la Parohia Poarta Sălajului

Duminică, 1 februarie 2015, Preasfințitul Părinte Petroniu a fost prezent în mijlocul credincioșilor Parohiei Poarta Sălajului, Protopopiatul Zalău, săvârșind Sfânta Liturghie în biserica cu hramul Sfântul Ierarh Nicolae. Alături de Preasfinția Sa au slujit Preacucernicul Părinte Gabriel Gârdan, consilierul cultural al Episcopiei Sălajului și fost paroh al acestei localități, Preacucernicul Părinte Ștefan Lucaciu, protopopul Zalăului, Preacucernicul Părinte paroh Marcel Șamșodan și Preacucernicul Părinte Gheorghe Gherman, de la Parohia Românași.

La finalul Sfintei Liturghii, în prezența credincioșilor veniți în număr mare la slujbă, a fost sfințit noul iconostas al locașului de cult.

Situată în partea de sud a judeţului Sălaj, la o distanţă de 22 km de Zalău şi la 63 km de Cluj-Napoca, pe drumul ce face legătura dintre Zalău şi Cluj Napoca, acelaşi cu faimosul drum al lui Traian ce pornea de la Napoca spre Porolissum, localitatea Poarta Sălajului este atestată documentar pentru prima dată la anul 1525, conform „Monografiei județului Sălaj” lui Petri Mor, sub denumirea de Vaşcapău. Din punct de vedere administrativ, satul Poarta Sălajului a aparţinut comitatului Dăbâca, fiind proprietate a mai multor familii nobiliare. Actuala denumire a satului este una relativ recentă, având în vedere că a fost dată în anul 1946.

În Poarta Sălajului se află o biserică de lemn, datând din a doua jumătate a secolului al XVII-lea, probabil din 1670, fapt confirmat de sistemul constructiv şi stilul arhitectonic. Ea a înlocuit probabil o biserică mai veche ajunsă într-o stare avansată de deteriorare ca urmare a strămutării vetrei satului. Această ipoteză este susţinută de existenţa unui înscris care atestă existenţa unui antimis sfinţit şi semnat de către episcopul ortodox Dionisie Novacovici, în anul 1767, pe seama credincioşilor ortodocşi din Vaşcapău.
Biserica cu hramul „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil” a fost adusă în sat în anul 1835, fiind un dar al credincioşilor ortodocşi din Răstolţu Mare, fiind reparată în anul 1866. Reparaţii importante a suferit biserica şi între ani 1968-1970, dar şi în 1993.

Existenţa în patrimoniul acestei biserici a unor cărţi de mare valoare, cum ar fi Cazania lui Varlaam (1643), Ceaslov (1750), Cazania de la Râmnic (1754), Istoria pentru începuturile românilor în Dachia scrisă de Petru Maior (1812), Apostol (1851), Chiriacodromion (1855), Biblia lui Andrei Şaguna (1858), Penticostar (1859), Triod (1860) ş.a., vorbeşte despre jertfelnicia credincioşilor şi sporeşte tezaurul spiritual al acestei comunităţi.

În 1931, credincioşii au început construirea unei biserici noi din cărămidă şi piatră, lucrare care a durat până în 1940, când edificiul a fost acoperit şi tencuit în exterior. Din 1940, datorită vitregiilor vremii, biserica a rămas în acest stadiu până în 1968, când s-au continuat lucrările, tencuindu-se interiorul, montându-se geamurile, uşile și catapeteasma. La 8 septembrie 1969 biserica a fost târnosită de către Preasfințitul Părinte Valerian Zaharia, Episcopul de atunci al Oradiei.

După venirea Preacucernicului Părinte Gherman Gheorghe, în 1977, biserica a fost renovată, fiind tencuită din nou, iar mai apoi pictată în tehnica tempera. De asemenea, a fost schimbat acoperişul, înlocuindu-se ţigla cu tablă zincată. Lucrările au fost finalizate în vara anului 1981, iar în toamna aceluiaşi an biserica a fost binecuvântată de către Preasfințitul Părinte Vasile Coman, Episcopul Oradiei.

La data de 5 august 2001 a fost hirotonit şi instalat ca preot paroh Gabriel Viorel Gârdan, Poarta Sălajului devenind astfel parohie, după ce, vreme de aproape 60 de ani fusese filie a parohiei Românaşi. În timpul păstoririi Preacucernicului Părinte Gabriel Gârdan s-au efectuat mai multe lucrări de întreţinere şi renovare a bisericii, printre care tencuirea din nou a exteriorului, schimbarea duşumelei în interiorul bisericii și introducerea sistemului de încălzire. De asemenea, s-a construit o casă parohială din temelii.

Începând cu 1 ianuarie 2010 este numit preot paroh Preacucernicul Părinte Marcel Șamșodan. Sub coordonarea Preacucerniciei Sale s-a împrejmuit casa parohială cu garduri din fier pe fundație de beton, la biserică au fost înlocuite corpurile de iluminat interior și s-a montat sistemul de iluminare a aleii de acces spre biserică și precum și un sistem de sonorizare. De asemenea, au fost înlocuite ferestrele locașului de cult și iconostasul, fiind achiziționate acum și două strane. În toamna anului 2014 s-a realizat instalarea unui nou sistem de încălzire în biserică, pe bază de combustibil lemnos.

Nu a fost uitată nici biserica veche de lemn, în care se săvârșește Sfânta Liturghie fie cu prilejul hramului, fie cu alte ocazii, dar cel puțin o dată în fiecare an. La momentul de față, biserica face parte din proiectul „Circuitul bisericilor de lemn din Transilvania de Nord - Judetul Sălaj”, urmând a fi efectuate lucrări de acces și de împrejmuire.

Pentru bogata activitate pastoral misionară, dar și administrativ-bisericească desfășurată de părintele paroh Marcel Șamșodan în mijlocul crdincioșilor din Poarta Sălajului, dar și în vechea parohie Popteleac, Preasfințitul Părinte Petroniu, la finalul Sfintei Liturghii, i-a acordat distincția de iconom.

PS Petroniu - Predică în Duminica vameșului și a fariseului, Poarta Sălajului, 2015



Ședințele Consiliului Eparhial și ale Adunării Eparhiale a Episcopiei Sălajului

Duminică, 25 ianuarie 2015, în sala de ședințe de la demisolul Catedralei Episcopale „Înălțarea Domnului” din Zalău s-au desfășurat ședințele Consiliului Eparhial și ale Adunării Eparhiale a Episcopiei Sălajului.

Premergător acestui moment, Preasfințitul Părinte Petroniu a săvârșit Sfânta Liturghie înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. Înainte de începerea lucrărilor celor două foruri bisericești a fost săvârșită o slujbă de Te Deum.

Pentru început a avut loc ședința Consiliului Eparhial al Episcopiei Sălajului. În cadrul şedinţei au fost discutate probleme care, potrivit Statutului pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române, ţin de competenţa Consiliului Eparhial. Consiliul Eparhial este organismul executiv al Adunării Eparhiale şi are în competenţă problemele bisericeşti administrative, culturale, social-filantropice, economice, patrimoniale şi fundaţionale pentru întreaga Eparhie şi are în componenţă nouă membri, respectiv trei clerici şi șase mireni, aleşi pe termen de patru ani de Adunarea Eparhială dintre membrii ei.

În continuare, s-au desfășurat lucrările Adunării Eparhiale a Episcopiei Sălajului. În cadrul ședinței a fost prezentată activitatea Eparhiei pe anul 2014, pe principalele sectoare de activitate: administrativ-bisericesc, cultural, economic și social-filantropic.

Potrivit Statutului pentru organizarea și funcționarea Bisericii Ortodoxe Române, Adunarea Eparhială este organismul deliberativ pentru toate problemele administrative, culturale, social-filantropice, economice şi patrimoniale ale Eparhiei și este formată dintr-un număr de 30 de membri, dintre care 20 sunt mireni, iar 10 sunt clerici, care sunt aleși pentru un mandat de patru ani.

După citirea rapoartelor au urmat luările de cuvânt ale membrilor Adunării Eparhiale, ședința încheindu-se cu rostirea rugăciunii „Cuvine-se cu adevărat”.


PS Petroniu - Predică în Duminica a XXXII-a după Rusalii, Zalău, 2015



Sărbătoarea Botezului Domnului la biserica Pogorârea Sfântului Duh din Zalău

Marți, 6 ianuarie 2015, la sărbătoarea Botezului Domnului, Preasfințitul Părinte Petroniu s-a aflat în mijlocul credincioșilor cartierului zălăuan Porolissum. La Sfânta Liturghie Preasfinția Sa a fost înconjurat de părinții slujitori ai acestui locaș de cult, Preacucernicul Părinte Claudiu Nechita, parohul bisericii și consilier social al Episcopiei Sălajului, Preacucernicul Părinte coslujitor Ioan Pop și Preacucernicul Părinte Adrian Mureșan, dar și Preacuviosul Părinte Arhimandrit Antonie Pința, exarul mănăstirilor din Episcopia Sălajului.

Potrivit rânduielii bisericești, la finalul Sfintei Liturghii a fost săvârșită sfințirea cea mare a apei, în prezența a numeroși credincioși, în ciuda faptului că pentru toți angajații a fost zi lucrtoare. După săvârșirea slujbei, toți cei prezenți au fost stropiți cu aghiasmă mare, la ieșirea din biserică, de către Preasfințitul Părinte Petroniu și ceilalți preoți împreună slujitori.

În cuvântul de învățătură, Preasfințitul Părinte Petroniu a arătat faptul că în Vechiul Testament nu exista botezul, legământul dintre poporul ales și Dumnezeu făcându-se prin tăierea împrejur, care era pentru cei de parte bărbătească. Cel care a botezat pentru prima oară a fost Sfântul Ioan Botezătorul, însă el a venit să boteze prin botezul pocăinței. Rolul lui era nu de a ierta păcatele, aceasta făcându-se prin Hristos.

Încă de la alungarea primilor oameni din rai a fost făgăduit un Izbăvitor și tot Vechiul Testament, prin profețiile făcute, începând cu Moise, aminteau despre un Mântuitor.

Având Sfântul Ioan Botezătorul o autoritate atât de mare în acea vreme, oamenii l-au întrebat pe acesta dacă el este hristosul? Prin răspunsul dat de Sfântul Ioan s-a arătat că oricâtă autoritate morală ar avea un om, față de Dumnezeu este nimic, fiindcă omul din nimic a fost adus în existență și atunci când păcătuiește se întoarce spre neantul din care a fost creat. Omul sporește în viață numai în comuniunea cu Dumnezeu, cu sfinții și cu Biserica.

Prin plinirea dreptății făcute în urma botezului Domnului de către Ioan Botezătorul s-au realizat de fapt toate profețiile Vechiului Testament, a mai arătat Preasfințitul Părinte Petroniu. Botezul Domnului este momentul în care întreaga Sfântă Treime se revelează: Tatăl grăind din cer, Fiul botezându-se în Iordan, iar Duhul Sfânt pogorându-se în chip de porumbel. De aceea, acest moment se mai numește Teofanie sau arătarea lui Dumnezeu. Acum Sfânta Treime este prezentă în mod fizic prin Fiul care este Dumnezeu și Om în același timp, prin glasul Tatălui auzit din cer și prin porumbelul, care era practic Duhul Sfânt prezent la Iordan.

Rolul Sfântului Ioan era acela de Înaintemergător, adică să pregătească evreii pentru a-L primi pe Hristos, și de Botezător, în același timp, pentru a arăta în lume cine este Iisus Hristos. Această întâlnire reflectă realizarea unor profeții din Vechiul Testament. În toată această perioadă a sărbătorilor de iarnă, în evangheliile citite la Sfânta Liturghie se arată câte o profeție din Vechiul Testament și împlinirea acestei profeții, Preasfințitul Părinte Petroniu dând exemple în acest sens.

La evenimentul botezului, Mântuitorul își face practic debutul în lume. După botez Mântuitorul se duce în pustie pentru a fi ispitit, fiind mânat de Duhul. Acest lucru se face pentru ca începutul activității să fie făcut prin post, prin asceză și după aceea să înceapă bătălia cu diavolul, după 40 de zile de ajun negru. Abia după ce l-a biruit pe vrăjmașul în pustiul Quarantaniei au venit îngerii și-I slujeau, Mântuitorul plecând după aceea, cu puterea Duhului, în Galileea să-și înceapă activitatea, unde și-a ales mai întâi Apostolii.

La persoana lui Iisus Hristos îndumnezeirea constă în faptul că Duhul Sfânt, care din veșnicie se odihnea asupra persoanei Fiului lui Dumnezeu, ca Dumnezeu, după înviere se odihnește și asupra firii umane a lui Iisus Hristos. Mântuitorul n-a fost trimis de Tatăl și părăsit în lume. Aceasta s-a întâmplat o singură dată pe cruce când a strigat Mântuitorul: Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit? Acest lucru s-a întâmplat pentru faptul că Dumnezeu este viață și este izvorul vieții, așa încât era o contradicție între a fi viu și a fi mort și atunci, ca Om a fost părăsit de Dumnezeu pentru a muri, ca prin moarte să surpe pe cel ce avea stăpânire asupra morții, adică pe diavolul.

La finalul cuvântului de învățătură, Preasfințitul Părinte Petroniu a subliniat importanța praznicului Botezului Domnului și prin faptul că acum se săvârșește slujba Sfințirii cele mari a apei, arătând și modul cum trebuie să fie consumată aghiasma de către credincioși. Astfel, Preasfinția Sa a explicat faptul că prima dată se ia apa sfințită, întrucât ea este sfințită și doar apoi anafora, întrucât aceasta este doar binecuvântată.

Piatra de temelie a bisericii „Pogorârea Sfântului Duh” din cartierul Porolissum a fost sfinţită la sărbătoarea Pogorârii Sfântului Duh din anul 2000, crucea ridicării acestei biserici fiindu-i încredințată Preacucernicului Părinte Alexandru Horvat. În anul 2004 Preasfinţitul Părinte Petroniu a săvârşit slujba de binecuvântare a lucrărilor efectuate la noul locaş de cult, iar în anul 2009 a fost sfinţită de către Preasfinția Sa şi casa parohială. În urma trecerii neașteptată la Domnul a părintelui paroh Alexandru Horvat, la sfârșitul lunii iulie a anului 2014, Preasfințitul Părinte Petroniu a numit ca preot paroh pe Preacucernicul Părinte Claudiu Nechita, apropiat colaborator al părintelui Alexandru Horvat, în calitate de inspector în cadrul Sectorului social-filantropic de la Centrul Eparhial al Episcopiei Sălajului.

În prezent sunt în curs de finalizare lucrările de pictură din interiorul locaşului de cult, nădăjduindu-se ca în perioada următoare biserica să fie târnosită.

PS Petroniu - Predică la Botezul Domnului, Zalău, 2015



Liturghie Arhierească la biserica Unității Militare din Șimleu Silvaniei

Duminică, 4 ianuarie 2015, Preasfinţitul Părinte Petroniu a săvârşit Sfânta Liturghie în biserica Sfântul Mare Mucenic Gheorghe din cadrul Unităţii Militare 01468 din Şimleu Silvaniei. Alături de Preasfinţia Sa au mai făcut parte din sobor Preacucernicul Părinte Dan Haiduc, protopopul Şimleului Silvaniei, Preacucernicul Părinte Ioan-Adrian Crâşmaru, slujitor la biserica militară, Preacucernicul Părinte Cristian Crișan, de la Parohia Sfinții Împărați Constantin și Elena din Șimleu Silvaniei, Preacucernicul Părinte Cosmin Rus, de la Parohia Pusta și Preacucernicul Părinte Cristian Toma, de la Parohia Criștelec. În ciuda ninsorii de afară locașul de cult a fost neîncăpător pentru credincioșii prezenți la slujbă în această zi.

Unitatea Militară 01468 din Şimleu Silvaniei beneficiază de asistenţă religioasă din anul 2004, an în care a fost numit aici ca preot slujitor părintele Ioan-Adrian Crâşmaru. Inițial slujbele religioase au fost săvârșite într-o capelă amenajată în incinta bibliotecii, ca mai apoi să se purceadă la ridicarea unei biserici din lemn. Aceasta a prins contur în mod special cu sprijinul material al cadrelor militare, care lunar au contribuit din propriul salariu pentru construcția bisericii, așa încât în anul 2011 aceasta era deja ridicată. Biserica cu hramul Sfântul Mare Mucenic Gheorghe a fost târnosită de către Preasfințitul Părinte Petroniu la data de 3 iulie 2011, în prezența cadrelor militare şi a personalui civil angajat, a oficialităților județene și locale, dar și a credincioșilor din orașul Șimleu Silvaniei.

PS Petroniu - Predică în Duminica înaintea Botezului Domnului, Șimleu Silvaniei, 2015



Prima zi a anului nou la Parohia Hereclean

În prima zi a anului 2015, Preasfințitul Părinte Petroniu a fost prezent în mijlocul credincioșilor Parohiei Hereclean, Protopopiatul Zalău. Cu acest prilej a săvârșit Sfânta Liturghie în biserica cu hramul Nașterea Maicii Domnului, în prezența unui număr mare de credincioși.

La finalul Sfintei Liturghii, a fost săvârșită și slujba de Te Deum, ca semn de mulțumire adusă lui Dumnezeu pentru anul care a trecut, dar și pentru a-L ruga ca în anul în care am intrat să-și reverse bunătatea Sa peste noi.

Situat la 10 kilometri de Municipiul Zalău, satul Hereclean a fost atestat documentar pentru prima dată la anul 1415, însă mărturiile arheologice arată că vechimea locuirii acestei vetre pătrunde mult mai mult în negurile istoriei. Satul Hereclean este cunoscut în mod special datorită luptei date la 3 august 1601, de către oștile domnitorului Mihai Viteazul, sub care s-a făcut prima unire a românilor, împotriva lui Sigismund Bathory, luptă ce a avut loc pe dealul Gruslăului, din apropierea satului.

În ceea ce privește viața bisericească din această parohie, amintim faptul că lucrările de ridicare a bisericii actuale a satului au început în anul 1948, însă din cauza instabilității economice din acea perioadă, construirea locașului de cult a stagnat în mai multe rânduri, așa încât acestea s-au derulat pe parcursul a 19 ani, până în anul 1967. Târnosirea bisericii s-a făcut în același an, la 12 noiembrie, de către Preasfințitul Părinte Valerian Zaharia, împreună cu un sobor de 16 preoți, biserica primind ca ocrotitor pe Sfântul Nichita Romanul.

Clopotele s-au cumpărat în anul 1970 de la București, acestea fiind sfințite de către Preaferictul Părinte Patriarh Teoctist Arăpașu, pe atunci Episcop al Aradului și administrator interimar al Episcopiei Oradiei.

În prezent, cârmuitorul spiritual al credincioșilor este Preacucernicul Părinte Silviu Boha, care este alături de credincioșii Herecleanului din anul 1994. Sub păstorirea Preacucerniciei Sale, între 1999 și 2000, au fost efectuate importante lucrări de reparații la locașul de cult, fiind refăcută și pictura în tehnica frescă. Lucrările efectuate la biserică au fost binecuvântate de către Preasfințitul Părinte Petroniu, pe atunci Arhiereu Vicar al Episcopiei Oradiei, Bihorului și Sălajului, slujba de resfințire fiind săvârșită la 8 septembrie 2001, moment în care biserica a primit și hramul Nașterea Maicii Domnului.

Mai trebuie spus faptul că părintele paroh Silviu Boha este începând din anul 2009 și Inspector pentru catehizare parohială în cadrul Centrului Eparhial al Episcopiei Sălajului.

PS Petroniu - Predică în prima zi a noului an, Hereclean, 2015



Preasfințitul Părinte Petroniu prezent la întronizarea noului Mitropolit al Banatului

Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României l-a întronizat, astăzi, 28 decembrie 2014, în Catedrala mitropolitană din Timişoara, pe Înaltpreasfinţitul Părinte Ioan Selejan în demnitatea de Arhiepiscop al Timişoarei şi Mitropolit al Banatului. La eveniment au fost prezenţi înalţi demnitari de stat, reprezentanţi ai autorităţilor locale, civile şi militare, personalităţi din lumea academică şi culturală, numeroşi preoţi, călugări şi credincioşi.

Sfânta Liturghie şi slujba de întronizare au fost oficiate de către Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României, împreună cu un sobor de ierarhi din care a făcut parte și Preasfințitul Părinte Petroniu.

La finalul Sfintei Liturghii, Preasfinţitul Părinte Paisie Lugojanul, Episcopul-vicar al Arhiepiscopiei Timişoarei, a citit Gramata patriarhală, apoi Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a oferit Înaltpreasfințitului Părinte Ioan însemnele rangului mitropolitan mantia, crucea și engolpionul, precum și camilafca cu cruce și cârja arhipăstorească.

După ceremonia de întronizare, a urmat un schimb de daruri. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, a dăruit noului mitropolit mai multe volume editate de Patriarhia Română şi o cruce de binecuvântare. La rândul său, Înaltpreasfinţitul Părinte Ioan a oferit Întâistătorului Sfintei noastre Biserici o icoană a Sfântului Proroc Daniel. Credincioşii au primit din partea Întâistătătorului Bisericii Ortodoxe Române iconiţe cu praznicul Naşterii Domnului.

La final, soborul arhiereilor, împreună cu Preafericitul Părinte Patriarh Daniel şi Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Ioan, au ieşit pe esplanada Catedralei Mitropolitane, iar noul mitropolit al bănăţenilor i-a binecuvântat pe toţi cei prezenţi.

Sursa: www.basilica.ro





episcopiasalajului.ro/index.php?idmenu=162&vanzari=162 patriarhia.ro www.parohii.episcopiasalajului.ro www.biserici-lemn.episcopiasalajului.ro/ www.liceul-ortodox.episcopiasalajului.ro/ www.invatamant.episcopiasalajului.ro episcopiasalajului.ro/index.php?idmenu=156&vanzari=156 basilica.ro